تاسیس کلینیک زیبایی + دریافت مجوز، هزینه ها و نکات کلیدی

تجهیزات کلینیک زیبایی

فهرست مطالب

برای تاسیس کلینیک زیبایی و آغاز کسب درآمد از این مسیر، لازم است نسبت به الزامات و شرایط آن، آگاهی داشته باشید. مراحل تهیه مجوز کلینیک و ثبت آن، هزینه های لازم، تهیه دستگاه ها و…، موضوعاتی است که در ابتدای مسیر با آن روبرو خواهید بود. در این مقاله، هر آن چیزی را که در این مسیر برای شما لازم است ذکر کرده ایم.

 

جهت دریافت مشاوره، فرم زیر را تکمیل نمایید:

از اینجا شروع کنید:

از اینجا شروع کنید

 

مزایای اخذ مجوز و ثبت موسسه مراکز زیبایی و بهداشتی

ممکن است با خود فکر کنید که بسیاری از کلینیک‌های زیبایی اطرافتان ثبت شده نیستند و بدون هیچ مشکلی در حال کار کردن هستند؛ اما واقعیت این است که امتیازات زیادی را پس از ثبت کلینیک می‌توانید دریافت کنید. برخی از امتیازات ثبت و اخذ مجوز کلینیک را در اینجا توضیح خواهیم داد و تصمیم‌گیری در این مورد را به خودتان واگذار خواهیم کرد.

 

۱. عدم مشکلات قانونی

هر چند ممکن است در عمل، این اتفاق برای بسیاری از کلینیک‌های اطرافتان نیفتاده باشد اما همیشه این احتمال وجود دارد که مراکز بدون مجوز، دچار محدودیت و یا تعطیلی شوند. نگرانی بابت این مسئله، با کسب مجوز و هزینه کردن برای آن، یک بار برای همیشه از روی ذهن شما برداشته خواهد شد.

 

۲. کسب اعتبار

شاید بسیاری از مخاطبین شما به این موضوع توجهی نداشته باشند، اما برای درصدی از مشتریان شما نیز دارای اهمیت است که به مراکز معتبر و ثبت شده مراجعه کنند. با عدم ثبت کلینیک خود، درباره این دسته از مخاطبین، از رقابت با کلینیک‌های ثبت شده عقب خواهید افتاد.

 

۳. امکانات تبلیغاتی

بسیاری از امکانات تبلیغاتی مثل بیلبوردهای شهری، فقط برای موسسات ثبت شده قابل اجاره است و با عدم ثبت، این امکان را از دست خواهید داد. اگر قصد تبلیغات گسترده دارید یا فکر می‌کنید زمانی به آن نیاز پیدا خواهید کرد، از الان به فکر ثبت و دریافت مجوز کلینیک نیز باشید.

 

۴. نام ثبت شده

چنانچه کلینیک و برند خود را ثبت کنید این اطمینان برای شما ایجاد می‌گردد که در آینده، کلینیک‌های جدید نمی‌توانند از نام ثبت شده شما استفاده کنند. این مورد برای بسیاری از برندهای بزرگ رخ می‌دهد که مورد کپی برداری توسط دیگران قرار می‌گیرند. همچنین راه هرگونه سواستفاده از نام و برند شما بسته خواهد شد.

 

۵. امکانات دولتی

با دریافت مجوز کلینیک، شما به عنوان یک کسب و کار رسمی شناخته شده و از حمایت‌های دولتی (همانند دریافت وام) برخوردار می‌شوید.

دریافت مجوز کلینیک زیبایی

شرایط تاسیس کلینیک زیبایی

پیش از تاسیس کلینیک زیبایی لازم است تا مقدمات و شرایط آن را فراهم کنید. در اینجا چند مورد از مهمترین شرایط تاسیس کلینیک زیبایی را توضیح خواهیم داد:

 

۱. نام منحصر به فرد

همانند ثبت هر شرکت دیگر، برای ثبت کلینیک نیز باید نامی ارائه دهید که پیش از آن به ثبت نرسیده باشد. در برخی از موارد، شباهت بیش از حد به نامهای موجود نیز سبب رد درخواست شما خواهد شد.

 

۲. دریافت مجوز کلینیک

لازم است تا پیش از اعلان عمومی و آغاز تبلیغات رسمی (تبلیغاتی که نیاز به مجوز دارند)، مجوز کلینیک را از مراجع مربوطه دریافت نمایید تا از ایجاد مشکلات قانونی جلوگیری بعمل آید. این مرحله ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده بنظر آید اما لازم و ضروری است که آن را به انجام برسانید.

 

۳. ثبت کلینیک

لازم است که کلینیک خود را از لحاظ قانونی به ثبت برسانید. این کار علاوه بر جلب اعتماد مراجعین، از چالش‌های احتمالی برای کلینیک شما جلوگیری خواهد کرد.

 

۴. اقدام توسط پزشک متخصص پوست

مجوز کلینیک زیبایی فقط از طریق مختصص پوست قابل اخذ است و لازم است که یک پزشک پوست برای این مورد اقدام به اخذ مجوز نماید. البته افراد دیگر نیز می توانند به روش هایی اقدام به دریافت مجوز کلینیک کنند که در ادامه مقاله به آن اشاره کرده ایم.

 

۵. پرسنل مربوطه

علاوه بر حضور یک متخصص پوست در راس درخواست مجوز کلینیک، لازم است که کارشناس پذیرش و مدارک پزشکی، پرستار و بهیار نیز در تیم اداره مطب حضور داشته باشند. ضمنا با توجه به زمینه هایی که در آنها فعالیت می‌کنید لازم است که با پزشک مرتبط با آن حوزه نیز قرارداد کاری داشته باشید.

شرایط مکان و ساختمان کلینیک زیبایی جهت اخذ مجوز

پیش از اقدام به تاسیس کلینیک زیبایی، جهت اخذ مجوز کلینیک ابتدا لازم است که محیط شما آمادگی و شرایط لازم را دارا باشد. در اینجا فهرست مهمترین موراد را ذکر کرده ایم:

  • وجود فضای کافی با توجه به نوع خدمات ارائه شده، و وجود تعداد اتاق کافی
  • راهروها و ورودی‌های مناسب برای عبور افراد و برانکار
  • استاندارد بودن پله ها، بالکن ها و راهروها
  • نصب علایم راهنمایی
  • وجود سیستم اطفا حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی
  • رعایت کلیه مسائل امنیتی ساختمان با توجه به استانداردهای ساخت و ساز موجود
  • وجود سیستم تهویه مناسب برای کلیه بخش های ساختمان

نحوه دریافت مجوز برای تاسیس کلینیک زیبایی

پس از بررسی و تامین شرایط فوق، طبق مراحل زیر اقدام کنید. بهتر است برای طی این مراحل، از موسسات ثبت شرکت و مشاورین حقوقی بهره بگیرید. در زیر، مراحل لازم برای ثبت کلینیک را ذکر کرده‌ایم:

 

مراحل ثبت کلینیک زیبایی

  1. نوشتن موضوع طرح و درخواست به شیوه درخواست‌های حقوقی
  2. تنظیم اوراق برای موسسه به روال حقوقی
  3. انتخاب نام مناسب با توجه به قوانین مربوطه و دریافت تاییدیه آن
  4. ارسال مدارک برای بررسی توسط کارشناسان و تایید آن
  5. انتشار آگهی ثبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار (پس از انجام ثبت)

پس از آن، مراحل حقوقی شما آغاز شده و باید طی شود تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمایید.

 

مدارک لازم برای دریافت مجوز و ثبت کلینیک زیبایی

زمانی که قصد دارید برای دریافت مجوز کلینیک اقدام کنید لازم است تا این مدارک را با خود به همراه داشته باشید:

  • مدارک هویتی موسس و همه اعضای هیات مدیره
  • تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی
  • تکمیل فرم اساسنامه کلینیک
  • تکمیل فرم نشانی کلینیک
  • اعلام شماره های تماس موسس
  • اعلام میزان سهم شرکا
  • اعلام جایگاه و مسئولیت هر یک از اعضا
نمونه فرم اظهارنامه مالیاتی
نمونه فرم اظهارنامه مالیاتی

 

زمان صدور و مدت اعتبار دریافت مجوز کلینیک زیبایی

اگر قصد دارید که از مزایای دریافت مجوز کلینیک زیبایی برخوردار شوید و از عواقب کار بدون مجوز بر حذر باشید بهتر است که از همان ابتدا و پیش از افتتاح رسمی کلینیک، به دنبال دریافت مجوز آن باشید.

از زمانی که درخواست مجوز را به همراه مدارک لازم ارائه دهید می‌توان حدود ۳ ماه زمان را برای صدور آن در نظر گرفت که ممکن است این زمان کمتر و یا با توجه به شرایط، بیشتر شود.

اگر مدت هاست مشغول به فعالیتید و مجوز دارید ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این مجوز، چه زمانی نیاز به تمدید پیدا می‌کند؟ در حال حاضر، مجوزهای صادر شده برای کلینیک‌های زیبایی، اعتبار ۲ ساله دارند و پس از دو سال، نیاز است که برای تمدید آن اقدام نمایید.

 

آیا مجوز کلینیک قابل واگذاری و خرید و فروش است؟

زمانی که یک کلینیک به فروش رسیده یا به هر نحوی واگذار می‌گردد، این امکان وجود دارد که مجوز آن نیز واگذار گردد. اما برای این کار لازم است که خریدار و مالک جدید نیز دارای تمامی شرایط لازم برای تاسیس مطب باشد (شرایطی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم و اولین مورد آن این است که یک پزشک پوست، درخواست انتقال مجوز را داشته باشد).

هزینه و سرمایه لازم برای تأسیس کلینیک زیبایی

هزینه های تاسیس یک کلینیک زیبایی شامل موارد متعددی است؛ اما در مجموع می‌توان پیش‌بینی کرد که هزینه ای حدود ۲ میلیارد تومان الی ۱۰ میلیارد تومان مورد نیاز باشد. از جمله مهمترین مواردی که لازم است برای آنها هزینه کنید موارد ذیل است:

 

۱. هزینه ملک

یکی از بزرگترین هزینه های تاسیس کلینیک، هزینه خرید و یا اجاره ملک است. منطقه تاسیس کلینیک و متراژ واحد در میزان این هزینه تاثیرگذار است.

 

۲. خرید تجهیزات

برای هر یک از زمینه های فعالیت خود لازم است تا دستگاه مربوط به آن را خریداری کنید که هزینه برخی از این دستگاه ها گاهی به بالای یک میلیارد تومان نیز می‌رسد. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوع فعالیت شما، میزان این هزینه می تواند تفاوت بسیار بالایی داشته باشد. بعنوان مثال اگر کلینیک زیبایی شما در حیطه لاغری فعالیت کند هزینه های مربوط به دستگاه های آن بالاتر خواهد بود.

 

۳. تبلیغات

برای آغاز معرفی کلینیک، نیاز به هزینه ای برای اجرای کلینیک های تبلیغاتی خواهید داشت که این هزینه پس از انجام این کمپین، باید بصورت دوره ای برای تبلیغات مجدد نیز هزینه گردد.

 

۴. دستمزد

هزینه بعدی که در زمره هزینه های جاری محسوب می گردد هزینه دستمزد پرسنل است که از اولین ماه افتتاح کلینیک (و حتی قبل تر از آن، برای مراحل آماده سازی کلینیک) لازم است پرداخت کنید. این هزینه ها با توجه به تعداد پرسنل و تخصص آنها و میزان دستمزد دریافتی می تواند متغیر شود.

 

هزینه ثبت کلینیک زیبایی

هزینه ثبت با توجه به زمینه فعالیت و میزان سرمایه اولیه متفاوت و تحت تاثیر شرایط خواهد بود. با این وجود، هزینه لازم برای ارائه به مَراجع دولتی، چیزی حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان و بیشتر خواهد بود. البته هزینه لازم برای استفاده از مشاورین حقوقی یا موسسات ثبتی را نیز علاوه بر هزینه‌های لازم، در نظر داشته باشید.

هزینه و سرمایه لازم برای خرید تاسیسات کلینیک زیبایی

درآمد کلینیک های زیبایی

درآمد کلینیک زیبایی به چند عامل وابسته است:

 

زمینه فعالیت

با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهید بازدهی مالی متفاوتی را نیز تجربه خواهید کرد. بسیاری از کلینیک‌ها ابتدا با یک یا دو خدمت، شروع به کار کرده و به مرور و با جذب سرمایه لازم از طریق پیشبرد کسب و کار، خدمات جدید را به کلینیک خود اضافه می‌کنند و بیزینس خود را گسترش می‌دهند.

 

محل فعالیت

همانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر، کسب و کارهای زیبایی نیز با توجه به محل فعالیت، هزینه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند. بعنوان مثال، هزینه یک کلینیک زیبایی در شمال شهر تهران، به هیچ وجه قابل مقایسه با همین هزینه در یک شهرستان نیست. حتی محله کلینیک در یک شهر نیز در میزان دستمزدها و درآمدها تاثیرگذار است.

 

کیفیت کار

نیازی به ذکر نیست که مخاطبین، تفاوت کیفیت را درک می‌کنند و با توجه به آن، حاضر به صرف هزینه هستند. همچنین، کیفیت باعث تبلیغات کلامی بین مراجعین است و به مرور، افزایش زیباجویان را به همراه خواهد داشت.

 

برندسازی

ممکن است خدمات دو کلینیک و کیفیت کار آنها کاملا شبیه به هم باشند و در سطوح متفاوتی نباشند اما یکی از آنها بدلیل برندسازی بهتر و کسب شهرت در بین مخاطبان، مراجعین بیشتر و دستمزدهایی بالاتر و در نتیجه درآمدی بالاتر (حتی بالغ بر دو برابر) را تجربه کند.

 

تاسیس کلینیک تخصصی پوست و مو

تاسیس کلینیک تخصصی پوست و مو نیز خارج از قواعد کلی سایر کلینیک های زیبایی نیست. موارد فوق را درباره هزینه ها، نحوه صدور مجوز، شرایط و امکانات لازم را مطالعه نمایید؛ اما ما در مطلبی جداگانه، به موارد اختصاصی این نوع از کلینیک ها نیز پرداخته ایم.

 

نقش بیزینس کوچینگ در موفقیت کلینیک‌های زیبایی

بیزینس کوچینگ روشی نوین و علمی برای بهبود وضعیت کسب و کارها است. این دانش، در پیشرفت اوضاع مدیریتی و مالی کلینیک‌های زیبایی هم می‌تواند نقش موثری ایفا کند. بیزینس کوچ، با توجه به وضعیت موجود کلینیک، به صاحبین آن کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها را برای افزایش مراجعین و افزایش درآمد کلینیک کشف و اجرا کنند.

 

خدمات نیلوفر کوچ برای کلینیک های زیبایی

بیزینس کوچینگ، خدمتی شناخته شده در دنیا و پر استفاده در بیزینس‌های مطرح دنیاست اما در ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. نیلوفر عبدلی، بیزینس کوچ تخصصی کلینیک‌های زیبایی و پزشکان زیبایی، با مدرک بین‌المللی ICF امریکا در این مسیر همراه کلینیک‌ها است تا تحول در بیزینس خود را به وجود آورند. اگر در مرحله تاسیس کلینیک زیبایی هستید و یا می خواهید نحوه مدیریت و کسب درآمد کلینیک خود را بهبود دهید جهت دریافت مشاوره و بیزینس کوچینگ، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در قسمت انتهایی سایت تماس برقرار نمایید.

بیزینس کوچ کلینیک زیبایی

جمع‌بندی

اگر قصد تاسیس کلینیک زیبایی را دارید، کسب و کار جذاب و پولسازی را انتخاب کرده‌اید. اما لازم است که با چالش‍‌های مربوط به آن از تاسیس تا جذب بیمار نیز کنار بیایید. در این مقاله همه اطلاعات لازم در این مسیر را در اختیار شما قرار دادیم تا با دید باز به استقبال این بیزینس رفته و موفق شوید سهمی از بازار زیبایی را به خود اختصاص دهید. نیلوفر عبدلی، کوچ تخصصی کلینیک‌های زیبایی نیز در این مسیر همراه شما خواهد بود. جهت دریافت راهنمایی درباره بیزینس خود، از طریق راه‌های ارتباطی تماس برقرار نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید
[کل: ۲ میانگین: ۵]

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

ارسال در واتساپ
ارسال در تلگرام
ارسال در لینکدین
انتشار در فیسبوک
ارسال با ایمیل
پرینت مطلب
به این مطلب امتیاز بدهید:
0/5

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

این مطالب نیز برای شما مفید است:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید