۲۲ روش جذب بیمار مطب و کلینیک

جذب بیمار مطب

فهرست مطالب

جذب بیمار، دغدغه اصلی بسیاری از کلینیک‌ها و مطب‌ها است. همه بیزینس‌ها نیاز به بازاریابی دارند و کسب و کارهای پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حال برای موفقیت در این امر، راه های جذب بیمار به مطب چگونه است؟ در این مقاله از سایت کوچینگ نیلوفر عبدلی، با ۲۲ راهکار، به این سوال پاسخ جامع خواهیم داد.

 

راههای جذب بیمار به مطب

رعایت راههای جذب بیمار مطب باعث خواهد شد تا به آن تعداد از مراجعین که مورد نظر شماست برسید اما این امر یک روزه اتفاق نخواهد افتاد و لازم است با تداوم بخشیدن به اقدامات لازم، به مرور بر این تعداد بیفزایید. در اینجا لیستی از ۲۲ اقدام مفید را برای شما ذکر کرده‌ایم که جذب بیمار را برای شما به همراه خواهد داشت.

پیش از مطالعه مطالب، چنانچه برای جذب بیمار و مراجعه کننده نیاز به کمک دارید، فرم زیر را تکمیل نمایید:

از اینجا شروع کنید:

از اینجا شروع کنید

 

۱. جلب رضایت مراجعین و تبلیغات دهان به دهان

بدون شک، مهمترین المان در جذب مشتریان دید، رضایت مشتریان سابق شما است. با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در روش‌های تبلیغ به وجود آمده است اما همچنان موثرترین نوع تبلیغ در همه کسب و کارها، تبلیغات دهان به دهان است. اگر درصد بالایی از مشتریان شما، ناراضی از مطب خارج می‌شوند (به هر دلیل پزشکی و غیر پزشکی) قبل از فکر کردن به هر نوع راهکاری برای تبلیغ، به اصلاح این مورد و جلب رضایت مراجعین خود بپردازید. کوچک‌ترین پیشرفتی که در جلب رضایت مراجعین خود کسب کنید قطعا در کوتاه مدت و بلند مدت، تاثیر مشهودی در تعداد مراجعین شما خواهد داشت.

>>>>> نکته طلایی <<<<<

مراجعین قبلی راضی از شما، مهم‌ترین بازاریاب‌های شما هستند.

(این در همه بیزینس‌ها صادق است حتی در پزشکی.)

 

۲. سایت پزشکی

یکی از مهمترین ابزارهای جذب بیمار کلینیک و مطب، وبسایت است. از اولین روشهایی که بیماران به دنبال پزشک مناسب می‌گردند جستجوی تخصص مورد نظر در گوگل است. و حال تصور کنید که شما در صفحه اول نتایج گوگل در این جستجوها باشید؛ می‌توانید با همین یک کانال، تمامی مراجعین مورد نیاز خود را جذب کنید. البته لازم به ذکر است که با ایجاد یک سایت، تمامی این اتفاقات خوب برای شما نخواهد افتاد و نیاز است که پس از آن، به طور مداوم بر روی سئوی سایت شما کار کنند تا به جایگاه‌هایی بالاتر از رقبای خود در گوگل برسید. این رقابت در برخی از رشته‌ها بسیار شدید است اما هزینه کردن برای آن و نتیجه حاصل از رسیدن به موفقیت در گوگل، قطعا ارزش صرف زمان و هزینه را دارد.

ضمنا علاوه بر وبسایت مختص مجموعه یا پزشک، می‌توان از تبلیغات کلیکی و بنری، گوگل ادورز، رپورتاژ آگهی و … نیز برای جذب افراد به سایت استفاده کرد که برای همه این موارد لازم است از کارشناسان سئو کمک دریافت کنید.

برای سفارش طراحی سایت مطب و کلینیک و یا آگاهی از ملاک های وبسایت مناسب، این مطلب را بخوانید: طراحی سایت پزشک

وبسایت پزشکی برای جذب بیمار

۳. گوگل مپ

یک مورد دیگر در جهت بهره برداری از گوگل، ثبت نقشه و لوکیشن مطب یا کلینیک، در گوگل مپ Google Map است. کاری که زحمتی زیادی ندارد اما می‌تواند در جذب مراجعین موثر باشد.

 

۴. اینستاگرام و شبکه های اجتماعی

داشتن اکانت فعال در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی، یکی از راه‌هایی است که بیماران را به شما وصل می‌کند. سعی کنید با تولید محتوای مناسب برای کاربران، (از جمله محتواهای آموزشی مرتبط با نوع فعالیت خود) افرد مختلف را ترغیب کنید تا شما را دنبال کنند و دیگران را نیز برای دنبال کردن شما در این شبکه‌ها ترغیب کنند. حتی بهتر است که فردی را برای این کار استخدام کنید تا تولید محتوای حرفه‌ای و مداوم را در برنامه قرار داده و به مرور، به جذب بیمار برای شما از این روش افزوده شود.

 

۵. تراکت و بیلبورد

اگر در ابتدای کار هستید و یا حتی با سابقه هستید از تبلیغات دم دستی مثل توزیع تراکت در منطقه خود و یا نصب بنرهای تبلیغاتی و بیلبورد برای جذب بیمار مطب غافل نشوید. این ابزارها همچنان موثرند و باعث جذب مشتری در هر نوع بیزینسی می‌شوند.

بیلبورد تبلیغ مطب پزشکان

۶. crm و ارسال پیام به بیماران سابق

لازم است که اطلاعات بیمارانی را که به شما مراجعه می‌کنند گرفته و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره نمایید. در برخی از زیرشاخه‌های پزشکی، مراجعه چندین باره به پزشک رخ می‌دهد و می‌توانید با تشکیل بانک اطلاعاتی، در بازه‌های زمانی مناسب، از اینگونه افراد برای حضور در مطب دعوت کنید. همچنین این بانک اطلاعاتی می‌تواند مقصد شما برای انجام انواع تبلیغات باشد و مخاطبین هدفمند شما را مورد هدف قرار دهد.

البته مجموعه‌های مختلفی نیز ارائه خدمات مربوط به CRM را دارند و با توجه به نوع فعالیت، شماره تماس‌ها یا راه‌های ارتباطی افراد را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. این بانک‌های اطلاعاتی قابل استفاده برای شروع کار این نوع تبلیغ است، اما بهتر است که به مرور، بانک اطلاعاتی مشتریان خاص خود را نیز جمع‌آوری نمایید. اگر تاکنون اطلاعات مخابین خود را به صورت فیزیکی و پرونده و کاغذ جمع آوری کرده‌اید، آنها را وارد سیستم‌های مدیریت اطلاعات ( در ساده‌ترین شکل آن: اکسل) کنید تا بتوانید بسیار ساده‌تر، از آن بهره ببرید.

در این رابطه، راهنمای سایت ما برای استفاده از CRM را بخوانید:

CRM مطب و کاربردهای آن

 

۷. جلب رضایت بیماران ناراضی

هر چه که کیفیت کار بالا باشد باز هم افرادی پیدا خواهند شد که به دلایل مختلفی نارضایتی داشته باشند. چه این ناراحتی بخاطر نحوه انجام کار باشد و چه به دلایل جانبی مثل معطل ماندن در اتاق انتظار، برخورد نامناسب پرسنل، نوبت دهی دراز مدت و …، سعی کنید رضایت وی را به روش‌های مختلف جلب کنید.

اگر مراجعه کننده ای درباره نوع انجام کار نارضایتی دارد، در صورتیکه نارضایتی وی بجاست مشکل را رفع کنید؛ و اگر نارضایتی نابجاست، با ارائه توضیحات مناسب و کافی، این نارضایتی را رفع کنید. درباره مسائل دیگر نیز به همین صورت عمل کنید و مشکل را رفع کرده و یا اگر سوبرداشتی صورت گرفته، با توضیحات کافی آن را رفع کنید. با این کار می‌توانید امیدوار باشید که اثر تجربه تلخ قبلی، از ذهن وی پاک شود چرا که معمولا آخرین ارتباط، بیشتر در ذهن می‌ماند.

 

۸. فالوآپ بیماران قبلی

طی تماس با بیماران قبلی خود، وضعیت حال آنان را جویا شوید و در صورت نیاز، راهنمایی‌های لازم را به آنان کنید. این نوع تماس‌ها چون مورد انتظار افراد نیست به خوبی در ذهن آنان باقی مانده و حس خوبی را در آنان ایجاد می‌کند و اگر نیازی به مراجعه مجدد باشد، باعث تحریک فرد به انجام این کار در کلینیک یا مطب شما و جذب بیمار خواهد شد. اینگونه تفاوت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

فالوآپ بیماران و اخلاق کاری پرسنل مطب ها

۹. اخلاق پرسنل مطب

اگر چه ممکن است فضای کاری مطب یا کلینیک در بسیاری از اوقات خسته کننده باشد و فشاری زیادی بر کادر حاضر در آن ایجاد شود اما لازم است که همه کارکنان (از مهماندار گرفته تا خود پزشک) مراقب نوع برخورد و رفتار خود با مراجعین باشند.

هر چه کیفیت کار در کلینیک یا مطب بالا باشد اما برخوردی نامناسب با یک فرد صورت گیرد خاطره‌ای که در ذهن آن فرد باقی می‌ماند مانع از میل به مراجعه دوباره وی به همان مطب خواهد شد. لازم است تک تک افراد به این مطلب دقت کنند چرا که یک برخورد نامناسب از فقط یک نفر، می‌تواند برخورد مناسب همه افراد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نکته: با وجود اهمیت برخورد مناسب توسط همه کارکنان، این مسئله در مورد منشی‌‌ها بسیار مهم‌تر است. چرا که منشی، غالبا اولین نفری است که با مراجعه کننده برخورد مستقیم دارد و یک تجربه بد در ابتدای آشنایی مراجعه کننده، به سختی از ذهن فرد خارج می‌شود.

این نکته فقط به ارتباطات حضوری محدود نمی‌شود. حتی نوع برخورد در پاسخگویی به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت و همچنین تماس‌های تلفنی نیز می‌تواند این خاطره برخورد مناسب یا نامناسب را در ذهن مخاطب شکل دهد. راهنمای وظایف منشی مطب را بخوانید.

 

۱۰. رویکرد مثبت کادر درمان و حس امیدورای

به مراجعین خود امید و انرژی مثبت دهید. در عین حالی که واقعیات را در اختیار او قرار می‌دهید اما از دیدگاه مثبت این کار را انجام دهید. دریافت حس خوب نسبت به پروسه درمان یا دریافت خدمات مورد نظر، فرد را به ادامه این روند علاقمندتر می‌کند. این کار، بخصوص توسط پزشک لازم است که انجام شود تا جذب بیمار بهتر صورت گیرد.

 

۱۱. ارائه اطلاعات کامل به مراجعین

نداشتن اطلاعات کافی درباره روند و مراحل درمان باعث می‌گردد تا بسیاری از افراد، درباره ادامه روند خود مردد و یا منصرف شوند. سعی کنید در همان اولین جلسات مراجعه فرد به مطب یا کلینیک، اطلاعات کامل را در اختیار وی قرار دهید. این ارائه اطلاعات می‌تواند از طریق منشی و یا از طریق ارائه یک بروشور یا صفحه در سایت یا روش‌های دیگر انجام گردد. اطلاعات مورد نیاز را با توجه به سوالات مراجعین قبلی، لیست کنید و به جای ارائه اطلاعات بدیهی، از این سوالات استفاده کنید.

۱۲. نمایش صحبت های بیماران قبلی

در تولید محتواهای خود، از صحبت‌های مراجعین قبلی خود استفاده کنید و بگذارید تجربیات خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. البته منظور از این نوع محتوا، صرفا تشکر کردن و جملات تکراری نیست. بلکه بهتر است تا هر آنچه در این مسیر بر آنها رخ داده و تاثیر آن را صادقانه بیان کنند و افراد دیگر، با دیدن این نوع ویدئوها، صداقت آن را تشخیص خواهند داد. این ویدئوها را در شبکه‌های اجتماعی و مانیتور مطب و سایت خود نشر دهید و در تبلیغات خود از آنها استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از مراجعین خود درخواست کنید که در پروفایل‌هایی که در سایت‌های پزشکی دارید کامنت گذاشته و تجربه خود را به اشتراک بگذارند. تاثیری که این نوع نظرات و رضایت‌ها دارند بیش از هر نوع تبلیغ دیگری موثر است.

 

۱۳. آموزش رایگان

از هر فرصتی که دارید برای ارائه آموزش‌های رایگان استفاده کنید. این آموزش‌ها را فقط محدود به بیماران و مراجعین خود نکنید. از شبکه‌های اجتماعی و وبسایت خود، بروشورهای آموزشی، و در صورت امکان از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای آموزش دادن استفاده نمایید و مطمئن باشید که یکی از راههای موثر در جذب بیمار مطب، همین خواهد بود، هر چند اگر امکان ردیابی و آمارگیری دقیقی برای آن وجود نداشته باشد.

 

۱۴. هدیه به بیماران

هدیه دادن به مراجعین پس از دریافت خدمات، باعث ایجاد حس خوشایندی خواهد شد که قطعا در مراجعات بعدی و یا معرفی شما به دیگران، تاثیر مثبت خواهد گذاشت. این هدیه لزوما چیزی گرانبها یا دارای هزینه مالی بالایی نیست. تنها با سلیقه به خرج دادن و یک انتخاب مناسب، خواهید توانست از تاثیرات این هدیه بهره‌مند شوید. سعی کنید این هدیه را طوری ایجاد کنید که اثری از برند شما نیز در آن وجود داشته باشد و شما را به یاد مخاطب خود بیاورد.

 

۱۵. کد تخفیف به مراجعین

علاوه بر هدیه‌ای که در پایان دریافت خدمات، به مراجعین ارائه کرده‌اید کد تخفیفی نیز جهت مراجعه بعدی وی ارائه کنید و با این کار، در ترغیب وی به بازگشت و استفاده مجدد از خدمات شما، یک گام دیگر بردارید.

 

۱۶. تعرفه قیمتی مناسب

یکی از عوامل مهمی که در جذب بیمار وجود دارد، میزان هزینه‌های دریافتی شما در مقایسه با رقبایتان است. البته لزوما نرخ پایین تنها عامل جذب نیست و گاه شاید حتی بهتر باشد با افزایش هزینه، خدمات بهتری ارائه کنید. اما در صورت وجود خدمات یکسان، پایین‌تر بودن هزینه‌ها می‌تواند یکی از عوامل برتری شما نسبت به رقبایتان باشد. برای کاهش هزینه‌ها بجای کاستن از هزینه‌های اساسی و تاثیرگذار، سعی کنید موارد غیرضروری و غیرمفید را تشخیص داده و این موارد را تا جای ممکن کاهش دهید.

 

این لیست در حال تکمیل است…

روشهای جذب مریض به مطب

جذب بیمار خارجی به مطب

برخی از این نکات در جذب بیمار خارجی نیز لازم به رعایت است اما برخی نکات ویژه در جذب بیماران خارجی وجود دارد و لازم است که از تبلیغاتی قابل مشاهده در کشورهای هدف استفاده شود. در این باره در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه نمایید:

۸ راهکار طلایی جذب بیمار خارجی

 

جمع‌بندی

جذب بیمار کلینیک و مطب را با ذکر ۲۲ تا از روش های تبلیغات برای مطب شرح دادیم. انجام هر یک از این موارد می‌تواند تاثیری در این رشد داشته باشد و شما را به خواسته مورد نظر خود نزدیک‌تر کند. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع و به جهت عملی شدن این راهکارها، فقط ۵ مورد از راهکارها را انتخاب کرده و فورا شروع به اجرا کنید. پس از عملی شدن این ۵ مورد، نتیجه را تحلیل کنید و سپس با مراجعه مجدد به این راهنمای عملی سایت نیلوفر عبدلی (بیزینس کوچ پزشکان و جراحان زیبایی)، موارد بعدی را مطالعه و به مرور اضافه نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید
[کل: ۱ میانگین: ۵]

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

ارسال در واتساپ
ارسال در تلگرام
ارسال در لینکدین
انتشار در فیسبوک
ارسال با ایمیل
پرینت مطلب
به این مطلب امتیاز بدهید:
0/5

5 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

این مطالب نیز برای شما مفید است:

5 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید